HOT ITEM!!

HOT ITEM !!

#BANTAL COMFORTER 2in1 RM40 #SET CADAR 4PCS POLYCOTTON RM22 >BELI 2 = RM40 # SET COMFORTER 7PCS QUEEN 100% COTTON RM80 #SET COMFORTER 7PCS KING RM199 #SET CADAR 4PCS 100% COTTON QUEEN RM32, SINGLE RM26 #SELIMUT COTTON QUEEN RM28, CADAR+COMFORTER ANGRY BIRD RM128, CADAR +COMFORTER KARTUN RM128

Friday 22 June 2012

BERCUTI DI LANGKAWI

Cuti sekolah yg lepas (jun 2012) kami bercuti di Langkawi selama 3 hari 2 malam.

~here we come!~

Memandangkan kampung suami di Kedah, perjalanan kami menjadi lebih mudah. Pagi2 lagi kami bergerak dari K.Nerang ke jeti Kuala Kedah. Sampai di sana dlm pkl 9am. Sewaktu dlm kereta lg, ramai la kutu melambai-lambai menawarkan tmpt parkir kereta. Kami memilih parkir berbumbung, kadar RM20 sehari..total 3 hari RM60 emm..
~pagi2 pun org ramai..maklum la cuti sekolah..~
Kami memilih feri LADA 2, bertolak pkl 9.30am. Feri ni agak besar juga dgn muatan lebih kurang 250 org. Tambang feri RM23(dewasa) & RM17(kanak2). So total utk kami 4 beranak RM80(sehala je tau)

~LADA 1 yg bertolak lebih dahulu..~

~sblm mabuk laut..hehe~

Hari tu, ombak kuat sikit..terasa melambung juga la..si abah dah pening(mabuk laut la tu)..si adik pun beberapa kali muntah..(plastic bag ada disediakan di setiap tiang tgh feri). Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam setengah.

Sampai dlm pkl 11am, belum boleh check in hotel lg..so merayau dulu la..optimumkan masa yg ada..sblm tu, ambil kereta sewa dulu..kami sewa viva je (auto) RM100 sehari..sewa sampai lusa, so dikira 2 hari la..total RM200..kalau nak hantar lewat, tambahan RM10 sejam dikenakan..

~pintu masuk kota mahsuri~

Tempat pertama, Kota Mahsuri..harga tiket RM5(dewasa), RM2.50(kanak2). Dlm tu ada mcm2 la..makam mahsuri, telaga mahsuri, muzium  mahsuri, kampung Kedah dsb

~makam mahsuri~

~Kampung Kedah~

~telaga mahsuri~

Kt Telaga Mahsuri ni org akan timba airnya buat basuh muka..tak tahu la utk apa..tp kami tak sempat pun sebab ramai sgt yg menunggu giliran..

~Muzium Mahsuri~

Kt Muzium ni, kita boleh baca kisah hidup Mahsuri, dari dilahirkan sehinggalah difitnah & dibunuh. Terdapat juga beberapa tinggalan sejarah yg dipamerkan.
Selesai melawat Kota Mahsuri, perut dah mula lapar. Maklum la dah dekat pkl 2pm..Kami singgah makan di Restoran Siti Fatimah (terletak di tgh pjln dari Kota Mahsuri ke jeti). Hidangan utk kami berempat : nasi putih 4, ayam goreng 2 ketul, ikan goreng 2 potong, daging goreng, sambal ikan bilis, telur masin, sayur, air laici 2, air suam 1, ais kosong 1 : total RM22..murah kan? Lauk-pauk pun masih byk & bilangan pelanggan pun boleh tahan walaupun dah pkl 2pm. Dibuka setiap hari kecuali hari Rabu.

~Awana Porto Malai Langkawi~

Slps makan kami terus ke hotel utk 'check in'. 3 hari 2 malam termasuk breakfast utk 2 org RM650. Kanak-kanak kena la 'charge' RM15 seorang utk breakfast.

~ada 2 katil queen~

~lepak atas katil & memandang ke luar..damainya..~

~beranda menghadap laut~

~pemandangan bila berdiri di beranda~

Slps berehat sekejap, solat zuhur & asar, apa lagi..mandi kolam la..

~pandangan kolam dari atas~

Penat mandi kolam, perut pun dah lapar balik. Lps maghrib, jalan2 cari makan la..

~makan di Pesona Seafood~

Tomyam seafood, sup tulang, ayam goreng kunyit, telur dadar 2, sambal belacan, nasi putih 4, air suam 4, total RM25.80..ok la..not bad..

Hari kedua, slps breakfast, jalan2 jap kwsn hotel

~belakang tu laut tau..~

~tmpt lepak pun cantik berlangsir lg tau~

~ke belakang tu la bilik kami~

~kt lobby~

~latar belakang pool~

Tmpt seterusnya kami melawat Beras Terbakar kt Kuah. Kwsn Beras Terbakar tu kecil je tp yg byknya ada kedai menjual kain batik & cenderamata. Mengikut kata penjual kt situ, seorang hanya dibenarkan membawa keluar 5 helai kain batik shj. (memang kt jetty pun ada tertulis 'tidak dibenarkan membawa keluar kain batik dari pulau ini')

~kwsn beras terbakar~

~tak pernah lupa cenderahati utk kawan2~

Sementara anak2 & abahnya memilih cenderahati, mamanya pula sibuk memilih kain batik utk mak & mertua..(hehe..diri sendiri tak pandai pakai kain batik)

Destinasi seterusnya, Pantai Pasir HItam. Pasirnya memang hitam tp tak boleh pijak pantai pun sbb hakisan, lagipun ombak besar. Cuma boleh berdiri di tembok je..

~pantai pasir hitam~

Slps tu ke Kolam Air Hangat. Ramai la org merendamkan kaki utk penawar penyakit kulit selain merehatkan minda..

~kolam air hangat~

~nak cuba juga ye..~

Slps tu ke Taman Ular. Ada bayaran dikenakan tp kami tak masuk pun sbb menurut penjaga kaunter tu, ular dah tak banyak..nak kena jalan jauh pulak tu..so tak berbaloi la nak masuk..laigpun kt KL pun ada taman ular ni..jadi tak la ralat sangat..

~taman ular~

Slps makan t/hari, sampai la masanya utk mencari pinggan mangkuk..hehe..kami survey kt Idaman Suri & Haji Ismail Group(HIG). Dua buah kedai ni memang popular di kalangan wanita..Disebabkan harganya lebih kurang sama je, so kami ambil keputusan utk membeli di HIG sbb kedai ni dimiliki oleh org muslim sementara Idaman Suri diterajui oleh org Kristian. Tapi kami beli keesokan harinya sblm balik..senang..boleh terus angkut naik feri.

~corningware 5 beradik RM475, party set porcelin RM89~

Destinasi seterusnya, Pantai Chenang..antara pantai tercantik kt sini..tp disebabkan angin kuat & ombak besar ,ditambah pula ribut & air pasang besar malam sblmnya, pantai ni kelihatan agak kotor..menurut pekerja di situ, air pasang besar malam tadi sehingga memasuki chalet2 tepi pantai tu..

~Pantai Chenang~

Habis la acara lawatan utk hari kedua..balik hotel, sambung mandi kolam lagi la..
Malamnya, kami makan kt satu kedai (lupa lak namanya)..boleh tahan juga..menu yg sama spt malam sblmnya..harga pun lebih kurang sama..kesimpulannya, makan kt sini taklah semahal disangka.

~sblm tu, minum ptg dulu~

Slps makan kami singgah di kedai menjual ubat gamat..orang kata bahan2 berasaskan gamat kt Langkawi ni murah..emm..memang murah pun..minyak gamat yg tutup merah ni 12 botol RM10 je. Balm tu pulak 4 botol RM10.

~hasil gamat~

Balik hotel, ambil angin la sekejap..sambil posing2..esok dah nak balik..

~ambil angin laut~

~mlm pun meriah, ada band group lg~

Hari terakhir kt Langkawi, jadual mcm biasa juga..lps breakfast, jalan2 tgk laut, lps tu mandi kolam.. Then bersiap la utk check out. Lps check out, terus ke tempat yg dirancang..HIG.
Lepas tu singgah pula kt kedai World Of Perfume..sambar la sebotol Ralf Lauren Romance edf 100ml RM255 je. Kt Parkson RM300 tau..ok la tu.

Dah selesai semua, balik ke jeti hantar kereta..alamak! dah terlebih 1 jam drp masa sepatutnya..tp abg tu tak charge lebih pun..rezeki kami la tu..Tiket feri kami pkl 5pm..byk masa lagi..so jalan2 dulu kt Dataran Lang.

~dataran Lang~

~seronok la tu~

~Kunjungan kedua slps kunjungan pertama 11 thn yg lalu~

Kt jeti pun ada cawangan HIG..sementara tunggu feri, cuci2 mata la kt situ dulu..terberkenan la pulak dengan satu porcelin party set RM89 shj..emm..beli lagi la..rezeki kau la HIG..

~HIG cawangan kt jeti~

Kata org, kalau dtg ke Langkawi, mesti beli coklat sbb murah..tp bg kami ia taklah murah sbnrnya. Coklat popular kt situ, 'Daim' sebungkus yg 300g berharga RM16.90 tp kalau beli 3 dpt RM45. Habis la juga RM100  utk coklat shj. Bunyi mcm byk je kan..tp hanya muat 1 beg plastik sederhana shj..

~inilah rupanya coklat DAIM tu~

Sebelum naik feri, kena lalui pemeriksaan kastam. Kalau stay kt Langkawi 3 hari 2 malam, barang yg dibeli tak dikenakan cukai (tapi ada hadnya juga). Oleh itu dinasihatkan anda menyimpan tiket feri sewaktu datang sbg bukti.

Kali ni kami naik feri Bahagia..lebih besar drp feri LADA 1 & 2. Muatan lebih kurang 300 org..nasib baik kali ni takde yg mabuk laut (lgpun abahnya dah makan ubat mabuk laut sblm bertolak hehe)

~ini la hasilnya..hehe~

Tamat la sudah lawatan 3 hari 2 malam ke Langkawi..insya-Allah panjang umur kami sampai lagi..tp sblm tu kami nak kongsi satu pemandangan indah kt Gurun Kedah sewaktu dlm perjalanan dari KL ke K.Nerang, 2 hari sblm ribut & air pasang besar berlaku di pantai2 sekitar Kedah & Langkawi.
Awan tu seolah-olah berada betul2 di atas bumbung kereta kami & seakan nak jatuh ke bumi..

~Maha Suci Allah~

*Terima kasih kerana sudi membaca entri ini. Kepada yang merancang nak ke Langkawi, selamat bercuti!! Enjoy your holiday!!

1. Kami pun baru lepas ke langkawi dan menginap di awana gak. Nice story.

1. owh ye ke..best kan?
      Mesti byk shopping pinggan mangkuk ni..hehe